Reserveer vanaf nu voor de nieuwe voorstelling van Tejaterbende Oeps en het Vierde Oor.
Meer info over de voorstelling.
Reserveer vanaf nu voor de nieuwe voorstelling van Tejaterbende Oeps en het Vierde Oor.
Meer info over de voorstelling.
We schrijven 500 voor Christus, in het oude Griekenland. De schrijver Hepatitis wil persé het toneelfestival van Athene winnen
En het gaat hem niet om dat kratje ouzo, het gaat hem om de eer. Zijn stuk heeft alles: spanning, humor en dramatiek. Het heeft alleen geen einde. Het vinden van een geschikt einde blijkt een moeilijker taak dan zo op het eerste gezicht lijkt.
Ondanks de raad van de acteur Diabetes – die de rol van de slaaf speelt in het stuk – en de hulp van de toneelvernieuwer Herpes, lukt het maar niet om een geschikt einde te vinden.
Elk soort einde roept weer nieuwe vragen op: zijn de acteurs bedacht door de schrijver, of kunnen ze hun lot in eigen hand nemen… Als God niet bestaat, wie heeft dan de mensheid geschapen? Wat is de vraag die bij het antwoord hoort? Is vrijheid chaos?
Theaterzaal HVO, Domein Teunenberg
Boerenkrijglaan 51e, 2250 Olen
reservaties zijn afgelopen
Acht individuen belanden samen in een expeditie naar Baktrië. Maar wat is samen? En waar ligt Baktrië? Moet dat dan samen? En moeten we aankomen? Wat nemen we mee? En wie neemt er de leiding?
Deze beeldende situatievoorstelling met licht absurde trekjes werd volledig gemaakt door Joke en haar expeditieleden. Verwacht geen theater zoals je het gewoon bent, maar hou je ogen open, Baktrië ligt misschien dichterbij dan je denkt.
Expeditieleider: Joke Van Canneyt
Expeditieleden: David Geeraerts, Hanne Heylen, Bart Lambrechts, Elien Lambrechts, Jana Michielsen, Celien Peeters, Carolien Van Dael, Jan Van Schoubroeck
Telkens om 20.30u
in Theaterzaal HVO, Domein Teunenberg
Boerenkrijglaan 51e, Olen-centrum
Johannes: Hoe spel je hout?
Irma: In welk verband?
Johannes: Gewoon hout.
Irma: In welk verband? Zij houdt van hem of het nachtkastje is van hout.
Een voorstelling over een gezin dat niet helemaal gelukkig is.
Over een vader die alles onder controle probeert te houden.
Over een moeder die iemand anders wil zijn.
Over een dochter die weg wil.
En over een tuinman.
Kaatje is verdronken is de afstudeervoorstelling van Dries De Smedt, student docent/regisseur aan de Toneelacademie Maastricht.
Met de steun van OPENDOEK.
Tekst: Alex van Warmerdam
Hamlet, prins van Denemarken.
Zijn vader is dood: gedaan.
Zijn moeder is zot: ze hertrouwt direct.
Zijn stiefvader is ook zot: van zijn moeder en haar geld.
Zijn lief wordt zot: want ze zeggen dat hij zot is.
En Hamlet zelf?
Is hij zot of is hij niet zot?
Dat is de vraag.
Telkens om 20.15u
in Theaterzaal HVO, Domein Teunenberg
Boerenkrijglaan 51e, Olen-centrum
Zinken,
Weg zijn
… en nooit meer terugkomen
achterlaten
om te zien
dat hoe het was verandert
… en breekt
dat alles beter was
… daarvoor
oneindig zinken
…
of even verdrinken?
Jullie koesteren ons als we klein zijn. Jullie doen ons in een badje. Jullie willen dat we gelukkig worden. Daar doen jullie alles voor. Jullie wiegen ons in slaap. Jullie verjagen onze boze dromen. Jullie kijken nauwkeurig hoe we opgroeien. Jullie willen ons behoeden voor erfelijke ziektes. Jullie doen prenataal DNA-onderzoek. Jullie betalen onze lievelingssport. Onze hobby’s. Jullie moedigen ons aan langs de lijnen van de sportvelden. Jullie klappen jullie handen rood op de voorspeelavonden van de muziekscholen. Jullie noemen onze tekeningen een Corneille of een Picasso. Jullie komen kijken naar de uitvoeringen van onze toneelvoorstellingen. En dan doen we iets waar jullie niet bij staan te juichen. We doen iets wat jullie niet herkennen in de zogeheten genen. We stellen jullie teleur. We doen iets dat niet in het plaatje past.
Gijsje Kooter studeerde ‘dramaschrijven en literaire vorming’ aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht. Daarna trok ze naar Amerika voor een studie ‘film, theater and creative writing’ aan de University of North Carolina at Greensboro, waar ze in 1996 afstudeerde.
In haar stukken zet de mens zijn verbeelding in werking door te praten en gaan zijn gedachten met hem op de loop terwijl hij ze uitspreekt. Hij raakt geëmotioneerd door zijn eigen gepraat. Het al dan niet fictieve leven overkomt hem.
S T U K werd geschreven in opdracht van Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland en ging in 2008 in première tijdens het Jone Harten Festival in Groningen. In 2009 won S T U K de Kaas&Kappes Duits-Nederlandse Toneelschrijfprijs. In 2010 werd S T U K bekroond met de eerste prijs op de Arad Goch Scriptwriting Competition.
In maart 2011 ging Kooters nieuwste werk in première: ‘De wereld is ondertiteld’. Andere stukken van Kooter: Fantoomlief (1997), Na achten geen oorlog (1999), Achteruitkijkend vooruitlopen (2004), Veulen ongelikt (2007).
Citaat Kaas&Kappes-jury over S T U K:
“… S T U K geeft een haarscherpe analyse van een tijd die niet anders dan als ‘vandaag’ kan worden aangeduid. Met recente actuele gebeurtenissen naast verzonnen situaties, maar altijd herkenbaar speelt de schrijfster met taal en vorm. Uiterst integer, uiterst consequent. De dagelijkse realiteit in een wonderlijk concrete en toch bijna surreële wereld. … “
Telkens om 20.15u.
Inkom: €6 en €8
Waar theaterzaal het vierde oor, domein teunenberg, boerenkrijglaan 51e, 2250 Olen
Fritsyfus is een filmische voorstelling. Geïnspireerd op de huidige Belgisch politieke impasse. De voorstelling speelt zich af in een klein dorpje, rond het dorpsplein. Op het plein bevindt zich de frietkar van Bart. “’t Draakske” staat al generaties lang op dezelfde plek. Bart denkt eraan om het lege pand aan de overkant van het plein te kopen.
Stel je voor, een echte frituur met een echte eetzaal. Als blijkt dat Filip, de eigenaar van het pand, het gebouw aan iemand van de andere kant verkocht heeft en dat die iemand van de andere kant daar ook een frituur opent, breekt de hel los.
Telkens om 20.15u.
Inkom: €6 en €8
Waar theaterzaal het vierde oor, domein teunenberg, boerenkrijglaan 51e, 2250 Olen
In “Wild vlees” kijken we binnen in de innerlijke keuken van Otto en Martha, een koppel. Of beter gezegd: een poging tot. Twee figuren die niet aan hun noodlot lijken te kunnen ontsnappen. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt er boven hun hoofden ook nog eens duchtig gespioneerd, becom-mentarieerd, geïrriteerd, gediri-geerd en gefantaseerd.
Wie waakt over wie?
En is dat noodlot werkelijk zo onafwendbaar?
Vreemde vogels, de mensensoort …
Karolien De Bleser studeerde in 2004 af aan de toneelschool RITS in Brussel. Sindsdien was ze vooral actief als actrice bij onder andere Buelens Paulina vzw, Kopergietery Gent, Luxemburg vzw, Ontroerend Goed…
Sinds 2007 heeft ze ook haar eigen gezelschap samen met 7 collega-actrices: Compagnie barbarie. Een vrouwengezelschap dat in 2011 in première gaat met haar intussen derde voorstelling: Happymess.
Verder werkt Karolien ook als regisseur bij amateur-gezelschappen en studeert ze een Master na Master in de theaterwetenschappen op de Universiteit van Antwerpen.
Wild Vlees kwam tot stand vanuit de noodzaak om eens iets ‘anders’ te doen. Niet enkel grappen en grollen, maar een stuk. Een inhoud. Is iets triestig. Misschien. Of ja, gewoon: iets anders. En zo ontstond Wild Vlees. Vanuit de zoektocht naar ‘iets anders’, en de daarbij horende zoektocht naar een gezamenlijke fascinatie. En natuurlijk vanuit een enorme “goesting.” Een goesting die in dit geval zeker op meerdere manieren gelezen kan worden…
Water dat stilstaat, gaat stinken.
Het stinkt er al dagen.
Zes dames zwijgen en stikken.
Ze wachten allemaal tot de dag voorbij is.
Intussen hebben ze het over witloof, konijnen en baarden.
Het is allemaal vreselijk gezellig.
Maar niets is wat het lijkt
‘Mos’ is een absurd wrang muzikaal verhaal dat zich afspeelt in een naaiatelier.
Reineke Van Hooreweghe borg lang geleden de droom op om zelf te kunnen naaien, de machine belandde al snel in de kelder.
Maar intussen was ze wel verliefd geworden op het geluid van het apparaat. Dit dreunende geratel was het vertrekpunt voor ‘Mos’. Na het zien van de meisjes tijdens een repetitie, kregen de personages vorm.
Samen met de tekst ontstond ook de muziek. Peter Verhelst componeerde zelf een klankband die de sfeer van de scènes prachtig ondersteunt.
Samen een eigen absurd universum creëren was het uitgangspunt, zowel in het spel, vormgeving als in de muziek.
Peter en Reineke leerden elkaar kennen tijdens hun studies aan het Lemmensinstituut, waar hij in de jazzafdeling zat en zij drama volgde. Peter is van opleiding gitarist, maar is de laatste jaren steeds meer met componeren bezig. Hij speelt momenteel in verschillende groepen: La bella Adormentate, Dame Jeanne, Carlito en Multitude. Vaak is het een mix van hedendaagse jazz en Oosterse muziek. Peter geeft ook nog les aan het Toonbeeldinsituut in Terneuzen.
Na het Lemmensinstituut waar ze in 2000 afstudeerde, volgde Reineke in Eindhoven nog een jaar les aan de academie voor drama. Ze werkte bij Theater Stap en als vaste theaterdocent bij Mooss. Nu werkt ze als freelance dramadocent voor verschillende kunsteducatieve organisaties als Kunst in zicht en Artforum en voor culturele centra.
Ze geeft les in de academie van Brasschaat, waar ze nu ook met spelersgroep ‘De ruiters’ aan een voorstelling werkt.
Na wat kortere experimenten en zomerstages in Italië waar Reineke en Peter al vaker samen met jongeren werkten, besloten ze samen om ‘Mos’ te maken.
Geïnspireerd door een eeuwenoude Griekse komedie van Aristophanes, ging Tejaterbende Oeps! op zoek naar een eigen bewerking. Mantelpakjes, bureaustoelen, snorren, pakken, overspel, faxen, knipogen, absurd, lust, geen woorden maar daden… Lysistrata wordt een bonte verzameling van sensuele scènes in een absurd kantoor waarin de vrouwen vechten voor gelijkheid tussen de seksen.
Stijn van de Wiel studeerde eerst leraar secundair onderwijs. Na deze studie ging hij naar de Academie voor drama in Eindhoven waar hij in 2004 afstudeerde als Meester in de Dramatische Kunsten en Licentiaat Drama.
Hij werkt deeltijds bij Kunst in Zicht op de Warande als coördinerend dramadocent. Daarbuiten richtte hij met vier Nederlanders een professioneel gezelschap op: Het Noorse Leger.
Ook werkt hij als freelance regisseur, acteur en dramadocent voor Het Gevolg, Open Doek vzw, Het Paleis, Villa Basta, Canon Cultuurcel, Theater Stap, verschillende amateur-gezelschappen, …
Voor de Warande regisseerde hij ‘Sancofa’ (een Afrikaanse musical, die hij samen met Afrikanen schreef). Voor de Kaaiman (de Warande en Het Gevolg) regisseerde hij ‘Leven in Hel’ van Ramsey Nasr en maakte hij een eigenzinnige bewerking van Vondels ‘Lucifer’. Afgelopen seizoen schreef en regisseerde hij voor Het Gevolg ‘Kou voor jou’ en ‘TWEECEE’, een monoloog en dialoog die samen speelden onder de titel ‘Tweezaam’.
Tejaterbende Oeps is voor Stijn niet onbekend. Hij werkte reeds met de jongeren en was een vaste bezoeker van de voorstellingen van Oeps. In 2006 maakte hij bij ons al De Jossen van Tom Lanoye, waarmee we geselecteerd werden voor het Landjuweeltornooi (2007) en voor het randprogramma van het Theaterfestival (2008).